جهت ایجاد مقاومت در برابر بعضی از نیروها از جمله نیروی کرنشی یا کششی، میلگرد ادکا یا عصایی در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت و ساز محل اتصال تیر به تیرچه در برابر برش ضعیف بوده و به راحتی از روی تیر می‌لغزد. به همین دلیل جهت اتصال بهتر تیر به تیرچه، میلگرد عصایی یا ادکا کاربرد دارد. میلگرد ادکا از پر کاربردترین آرماتورها در سقف‌های تیرچه بلوک است. این نوع میلگرد از عملیات خم‌کاری تولید شده و از نظر شکل ظاهری دو قسمت مستقیم و یک قسمت مورب دارد. استفاده از میلگرد عصایی سبب تقویت سقف و جلوگیری از ترک خوردن آن می‌شود. در این مقاله به کاربرد ها و مشخصات میلگرد عصایی یا ادکا پرداخته شده است؛ حال برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میلگرد عصایی، در ادامه مقاله ویژگی‌ها و کاربرد‌‌های آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

میلگرد عصایی یا ادکا چیست ؟

از آنجا که میلگرد عصایی ظاهری شبیه به عصا دارد، آن‌ را میلگرد عصایی می‌نامند. این میلگرد یکی از انواع میلگرد موجود در بازار است که با عناوین دیگری همچون میلگرد ادکا، اوتکا (اتکا) نیز شناخته می شود. از میلگرد عصایی در سقف تیرچه بلوک که اصلی ترین بخش از سازه است، استفاده می شود. میلگرد‌های عصایی از دو قسمت صاف و یک قسمت مورب ساخته شده‌اند. قسمت صاف میلگرد گیرایی لازم را فراهم خواهد کرد و قسمت مورب که معمولا دارای زاویه 45 درجه است با نیروی برشی مقابله می‌نماید. اگر طول قسمت صاف میلگرد ادکا به اندازه کافی بلند باشد می‌تواند گیرایی لازم را ایجاد کند اما اگر طول آن کم باشد می‌توان با ایجاد خم 90 یا 180 درجه در انتهای میلگرد گیرایی لازم را ایجاد کرد.

میلگرد عصایی و کاربرد آن

پرس برک هیدرولیکی HS3080

کاربرد میلگرد عصایی

بهترین مکان برای قرارگرفتن تیرچه ها، آرماتورهای بتنی یا بال پایینی تیرهای فولادی بوده که بخشی از سازه هستند. قرارگرفتن تیرچه ها بر روی بال تیرهای فولادی و آرماتورها، سبب می شود تا تیرچه ها فضای کافی و مناسبی برای نشیمن نداشته باشند. در این صورت، اگر عملیات بتن ریزی انجام شود و یا افراد به رفت و آمد و تردد مشغول باشند، امکان در رفتن تیرچه از جای خود وجود دارد. این مسئله می تواند مشکلات زیادی را به بار آورد. میلگرد عصایی دقیقا در چنین موقعیتی کاربرد خود را نشان می‌دهد. در نقطه ای که تیر و تیرچه به هم متصل می شوند می توان از میلگرد عصایی استفاده نمود. میلگرد عصایی میبایست حدود دوازده سانتی متر به درون تکیه گاه نفوذ کند.

ویژگی های میلگرد عصایی

ویژگی های میلگرد عصایی

جهت مقاوم سازی سازه‌ها از میلگرد عصایی استفاده می‌شود که ادامه به بررسی ویژگی‌های آن می‌پردازیم:

  • میلگرد‌های عصایی از جنس فولاد ضدزنگ هستند.

  • دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت بوده و با گذشت زمان دچار زنگ زدگی نمی‌شود.

  • از جمله وظایف میلگرد عصایی در ساختمان، حفاظت و افزایش مقاومت سازه در برابر زمین لرزه و فشارهای مختلف است.

  • در شرایطی که امکان از هم گسیختگی و فرو ریختن سازه وجود دارد، میلگرد عصایی کمک می کند تا سقف خراب نشده و فرو نریزد.

  • می‌توان از این نوع میلگرد علاوه بر سقف، در پی و همچنین ستون های ساختمان نیز استفاده کرد و به افزایش استحکام آن‌ها کمک نمود.

  • شکل ظاهری قلاب مانند میلگرد عصایی است که موجب می شود تا در هر مکانی به خوبی متصل شده و مقاومت آن بخش را افزایش دهد.

  • میلگردهای عصایی دارای قابلیت خم شدگی تا 180 درجه هستند. به همین دلیل، این میلگردها خاصیت انعطاف پذیری و خم شدن بسیار خوبی داشته و در اثر خم شدن نمی شکند و به اشکال مختلفی تبدیل می شود.

  • به دلیل فولاد به کار رفته در این میلگرد، مقاومت و استحکام آن تا حد زیادی افزایش یافته و در مقابل عوامل شکننده از خود دوام قابل قبولی به نمایش می گذارد.

همچنین مقاله کفراژ چیست؟ تفاوت آن با داربست را مطالعه نمایید.

میلگرد عصایی و کاربرد آن

جمع‌بندی

در مقاله فوق در خصوص میلگرد عصایی که با نام‌‌های ادکا و اوتکا نیز شناخته می‌شود، توضیحاتی شرح داده شده است. این نوع از میلگردها یکی از مصالح ضروری برای افزایش استقامت ساختمان در برابر حوادثی مانند زلزله هستند. این میلگرد دارای ویژگی‌هایی همچون قابلیت خمش تا 180 درجه و عدم شکستگی است، استفاده از آن مانع از ریزش کامل سقف در چنین حوادثی خواهد شد. انتخاب اندازه و قطر مناسب میلگردهای عصایی برای موفقیت هر پروژه بسیار مهم است. در واقع اندازه قطر این نوع میلگرد تعیین‌کننده کاربرد آن در مکان‌های دیگر همچون ستون و سقف سازه می‌باشد. این آرماتور دارای شباهت زیادی به آرماتور ممان منفی است که هنگام خرید باید به آن دقت داشت. باتوجه‌به خصوصیات و کاربردهای مهم میلگردهای عصایی در پروژه‌های ساختمان‌سازی بزرگ کاربرد بسیار زیادی دارد‌.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0